Türkiye yüzyılı maarif modeli: Yeni öğretim programı incelemesi…

Millî Eğitim Bakanlığı, öğretim programlarında köklü değişiklikler yapmaya hazırlanıyor. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programı, öğrencilere yeni nesil beceriler kazandırmayı hedefliyor.

Yeni öğretim programı, öğrenmeyi alan becerileri, kavramsal beceriler, sosyal-duygusal öğrenme becerileri, değerler ve okuryazarlık becerileriyle entegre bir şekilde ele alarak destekliyor. Programın merkezinde problem çözme, eleştirel düşünme, iletişim, iş birliği ve yaratıcılık gibi beceriler yer alıyor. Ayrıca, bilim tarihinden örneklerle bilimin evrenselliği ve Türk-İslam bilim insanlarının katkılarına vurgu yapılarak bilim kültürü besleniyor. Program, etik ve ahlaki değerlere önem veriyor ve doğal kaynakların verimli kullanımı, çevre sorunlarına duyarlılık gibi konulara yoğunlaşıyor.

Programın ünite sıralaması, öğrencilerin konuları kademeli olarak anlamalarını ve bilgi birikimlerini inşa etmelerini hedefliyor. Örneğin, 3. sınıfta "Bilimsel Keşif Yolculuğu" ile başlayan program, 4. sınıfta "Bilime Yolculuk" ile devam ediyor. Yeni programda, ünitelerin sıralaması ve konuların işlenişinde daha bütüncül bir yaklaşım benimsenmiş, önceki programda daha çok konu odaklı bir yapı varken, yeni programda konular uygulamalarla ve diğer alanlarla daha sıkı entegre edilmiş.

Yeni öğretim programında eklenen ve kaldırılan içerikler dikkat çekiyor. Program, 21. yüzyıl becerilerine, sosyal-duygusal öğrenme becerilerine, değerlere ve okuryazarlık becerilerine daha fazla vurgu yapıyor. Sürdürülebilir yaşam, küresel iklim değişikliği ve uzay araştırmaları gibi güncel konular programa dahil edilmiş. Ayrıca, bilim insanlarının biyografilerine yer verilerek bilim tarihini daha ön plana çıkarmayı hedefliyor. Daha fazla deney ve uygulama etkinliklerine yer vererek öğrenci merkezli bir eğitim yaklaşımı benimsiyor. Önceki programda yer alan bazı konuların ayrıntılarına ise yeni programda girilmemiş, daha genel bir çerçevede ele alınmış.

Ölçme ve Değerlendirme

Yeni program, süreç odaklı bir değerlendirme yaklaşımını benimsiyor ve bilgiyi değerlendirmek yerine, öğrencilerin bilgiyi kullanma, problem çözme ve eleştirel düşünme becerilerini ölçmeyi hedefliyor. Programda performansa dayalı ölçme araçları, akran ve öz değerlendirme gibi çeşitli yöntemlerin kullanımı teşvik ediliyor. Ayrıca, dijital araçlar ve teknolojiler de değerlendirme uygulamalarına entegre ediliyor.

Öğretim programından seçilen 3. sınıf "Canlılar Dünyasına Yolculuk" ünitesinde erdem-değer-eylem modeli, okuryazarlık becerileri ve sosyal-duygusal öğrenme becerileri işleniyor. Öğrenciler, canlıları sınıflara ayırarak, duyu organlarını kullanarak çevreyi algılayarak ve canlıların yaşam döngülerini anlamak için araştırma yaparak merak, çalışkanlık, sağlıklı yaşam ve saygı değerlerini öğreniyorlar. Bu ünite, bilgi okuryazarlığı, görsel okuryazarlık ve sanat okuryazarlığı becerilerini geliştirmeyi amaçlıyor. Ayrıca, öğrencilerin iş birliği, iletişim ve sorumlu karar verme gibi sosyal-duygusal öğrenme becerilerini kullanmaları bekleniyor.

Programda zenginleştirme ve destekleme olmak üzere iki farklılaştırma türüne yer veriliyor. Zenginleştirme için öğrencilere daha zorlu etkinlikler, projeler veya araştırmalar verilirken, destekleme için konu anlatımı basitleştirilebilir, görsel materyaller kullanılabilir veya öğrenme süreci adım adım açıklanabilir. Öğrencilerin öğrenme hızları, öğrenme stilleri ve öğrenme engelleri dikkate alınarak farklılaştırma yapılabilir.

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Programı'nın daha sağlıklı uygulanabilmesi için öğretmenlerin öğrenci özelliklerine göre esneklik göstermelerine olanak tanıyan bir yapı oluşturulmalı. Öğretmenlerin yeni programa yönelik eğitim programlarına katılmaları sağlanmalı ve programı destekleyecek çeşitli dijital içerikler, öğrenci çalışma kitapları, görsel materyaller ve öğretmen rehber kitapları hazırlanmalı. Ayrıca, programın uygulanması sürecinde öğretmenlerin ve öğrencilerin geri bildirimleri toplanmalı ve bu geri bildirimlere göre program sürekli olarak değerlendirilip güncellenmeli. Programın toplumda daha yaygın bir şekilde benimsenmesi için ailelerin ve toplumun da program hakkında bilgilendirilmesi sağlanmalıdır.

Program Özeti

Eski Program

Yeni Program

Felsefe

Konu odaklı

Bütüncül

Ünite/Tema Sıralaması

Konu odaklı

Entegre

Eklenen İçerikler

-

21. yüzyıl becerileri, sosyal-duygusal öğrenme becerileri, değerler, okuryazarlık becerileri, sürdürülebilir yaşam, küresel iklim değişikliği, uzay araştırmaları, bilim insanlarının biyografileri, deney ve uygulama etkinlikleri

Kaldırılan İçerikler

Ayrıntılı konular

Genel çerçeve

Ölçme ve Değerlendirme

Bilgi odaklı

Süreç odaklı

Öğretme-Öğrenme Yaşantıları

Konu odaklı

Değer, okuryazarlık, sosyal-duygusal öğrenme becerileri entegre

Farklılaştırma ve Destekleme

Belirsiz

Zenginleştirme ve destekleme uygulamaları

Uygulama ve Değerlendirme Önerileri

Sabit

Esneklik, öğretmen eğitimi, materyal desteği, geri bildirimlerle güncelleme, toplumsal destek

Bu kapsamlı değişiklikler, Türkiye'nin eğitim sisteminde köklü bir dönüşümü işaret ediyor ve öğrencilere daha kapsamlı, entegre ve modern bir eğitim sunmayı amaçlıyor.

İlk yorum yazan siz olun
UYARI:

Yorum yazarak topluluk şartlarımızı kabul etmiş bulunuyor ve tüm sorumluluğu üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Mebpersonelleri.com İnternet Sitesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Haber Haberleri