28 Haziran-2 Ağustos tarihleri arasında yapılan LGS tercihleri sürecinde, Türkiye genelinde en fazla öğretmen ihtiyacı olan iller belirlendi. Bu kapsamda, öğretmenlerin tayin sürecindeki değişikliklerle birlikte, eğitimde fırsat eşitliğinin sağlanması hedefleniyor.
Öğretmen açığının en belirgin olduğu iller
MEB tarafından açıklanan listeye göre, Türkiye'deki en fazla öğretmen ihtiyacı duyulan iller arasında büyükşehirler ve Doğu ile Güneydoğu Anadolu Bölgesi'nde bulunan şehirler öne çıkıyor. Özellikle genç nüfusun yoğun olduğu ve eğitim altyapısının yetersiz olduğu bölgelerde öğretmen açığı daha belirgin hale geliyor. İşte 2024 yılında öğretmen açığının en fazla olduğu iller:
- Şanlıurfa: Genç nüfus ve mevcut öğretmen yetersizliği nedeniyle yüksek öğretmen ihtiyacı.
- Gaziantep: Artan nüfus ve yetersiz eğitim altyapısı nedeniyle öğretmen açığı.
- Diyarbakır: Eğitim imkanlarının sınırlı olması, öğretmen ihtiyacını artırıyor.
- Van: Coğrafi ve ekonomik zorluklar öğretmen açığını büyütüyor.
- İstanbul: Nüfus yoğunluğunun fazla olması öğretmen ihtiyacını artırıyor.
- Ankara: Büyük şehir olmasına rağmen öğrenci sayısının fazlalığı öğretmen açığını etkiliyor.
- Mardin: Eğitim imkanlarının sınırlı olması, öğretmen ihtiyacını yükseltiyor.
- Adana: Nüfus artışı ve eğitim altyapısının gelişmemiş olması öğretmen ihtiyacını doğuruyor.
- Batman: Kısıtlı eğitim imkanları öğretmen açığını belirginleştiriyor.
- Hatay: Göçmen nüfusunun yoğunluğu ve yetersiz eğitim altyapısı öğretmen açığını artırıyor.
Öğretmenler için yeni düzenlemeler
MEB, bu illerde görev almak isteyen öğretmenlere bazı teşvikler sunuyor. Mevcut illerindeki 3 yıllık hizmet zorunluluğunu yerine getirmeden, belirlenen 12 ile tayin olabilme hakkı tanınıyor. Bu teşvik, öğretmenlerin daha zorlu koşullarda görev yapmalarını teşvik etmek ve eğitimde kaliteyi artırmak amacıyla getirildi.
Millî Eğitim Bakanlığı’nın bu düzenlemesi, eğitimde fırsat eşitliğini sağlamayı ve öğretmen açığını kapatmayı amaçlıyor. Belirlenen illerdeki eğitim kalitesinin artırılması, uzun vadede Türkiye genelindeki eğitim seviyesini yükseltmeyi hedefliyor. Eğitim altyapısının güçlendirilmesi ve öğretmen eksikliklerinin giderilmesi, ülkenin genel eğitim politikasında önemli bir adım olarak değerlendiriliyor.
Bu yeni düzenleme, eğitimde nitelik ve nicelik açısından daha dengeli bir dağılım sağlamayı hedeflerken, öğretmenlerin de çeşitli bölgelerde görev yapmalarını teşvik ederek eğitim sisteminin daha adil ve etkili bir hale gelmesini amaçlıyor.