Özellikle öğretmenlerin ücretsiz nöbet görevi tutması, eğitim camiasında büyük rahatsızlık yaratırken, sendikalar bu duruma itirazlarını sık sık dile getiriyor.
MEB’e bağlı okullarda öğretmen ve müdür yardımcılarının haftada birden fazla nöbet görevi üstlenmesi, öğretmen sayısının yetersiz olduğu durumlarda kaçınılmaz hale geliyor. Ancak birden fazla nöbet tutan öğretmenlere ekstra bir ücret ödenmemesi, öğretmenler arasında ciddi bir huzursuzluğa yol açıyor. Mevcut yönetmelik, haftada sadece 3 saatlik ek ders ücreti öngörüyor ve bu durum öğretmenlerin fiziki ve zihinsel olarak yorulmalarına neden oluyor.
Nöbet görevlerinin ağırlığı artıyor
Özellikle öğrenci sayısının fazla olduğu büyük okullarda, öğretmenler birden fazla nöbet görevi alıyor. Bu nöbetler sadece öğrencilerle ilgilenmeyi değil, okul içindeki düzeni sağlama, güvenlik ve disiplin gibi sorumlulukları da içeriyor. Ders dışındaki dinlenme zamanlarını kaybeden öğretmenler, bu durumun hem fiziksel hem de mental yüklerini artırdığını ifade ediyor. Bu durumun öğretmenlerin verimliliğini olumsuz etkilediği sıkça dile getiriliyor.
Kadrolu öğretmenlerin yanı sıra okullarda görev yapan ücretli öğretmenler de nöbet tutmak zorunda kalıyor. Ancak, ücretli öğretmenler bu nöbetler için herhangi bir ek ücret almıyor. Ücretli öğretmenlerin zaten asgari ücretin altında maaş almaları, bu görevlerin karşılıksız yapılmasını daha da zorlaştırıyor. Bu durum, eğitim sendikaları tarafından büyük bir adaletsizlik olarak nitelendiriliyor.
Sendikalar ek ücret talep ediyor
Eğitim sendikaları, öğretmenlerin birden fazla nöbet tutması durumunda ek ücret almaları gerektiğini savunuyor. Birçok sendika, öğretmenlerin iş yükünü hafifletmek ve çalışma koşullarını iyileştirmek için Millî Eğitim Bakanlığı’na çağrıda bulunuyor. İkinci ve üçüncü nöbetler için ücretlendirme sisteminin yeniden düzenlenmesi, sendikaların talepleri arasında ilk sırada yer alıyor.
Eğitim kalitesine olumsuz etki
Öğretmenlerin yoğun nöbet yükü altında dinlenememesi, derslerdeki verimliliklerini de düşürüyor. Nöbet sisteminin adil bir şekilde düzenlenmemesi hem öğretmenlerin motivasyonunu olumsuz etkiliyor hem de öğrencilerin eğitim kalitesini doğrudan etkiliyor. Sendikalar, nöbet görevlerinin yeniden düzenlenerek hem öğretmenlerin haklarının korunmasını hem de eğitim kalitesinin artırılmasını talep ediyor.