2024 yılında üniversite tercihleriyle ilgili açıklanan veriler, öğretmenlik bölümlerinin büyük bir ilgi kaybına uğradığını gözler önüne serdi. Öğretmenlik bölümlerine yerleşme oranları, ilk kez yüzde 50'nin altına düştü ve bu durum hem eğitimciler hem de gençler için alarm verici bir gelişme olarak değerlendiriliyor.
Öğretmenlik mesleğine olan ilginin azalmasının arkasında birçok etken bulunuyor. Özellikle öğretmen atama süreçlerindeki zorluklar ve kadro sayılarındaki azalma, bu mesleği cazip olmaktan çıkarıyor. Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin’in açıklamaları, öğretmen adayları arasında belirsizlik ve endişe yaratarak, öğretmenlik mesleğini daha az tercih edilen bir seçenek haline getirdi. Bakan Tekin’in, emekli öğretmen kadar alım yapılacağına dair açıklamaları, gençlerin bu alandan uzaklaşmasına yol açtı.
Özellikle yüksek atama kontenjanlarına sahip olan Fen Bilgisi ve İlköğretim Matematik öğretmenliği programlarında ciddi bir düşüş yaşandı. Fen Bilgisi öğretmenliği bölümüne yerleşen öğrenci oranı %30,07'ye düşerken, İlköğretim Matematik öğretmenliği programında bu oran %56,41’e geriledi. Boş kalan kontenjanlar, öğretmenlik mesleğinin geleceği hakkında endişe verici sinyaller veriyor.
Eğitim kalitesini tehdit eden sorunlar
Öğretmenlik bölümlerine yönelik ilginin bu kadar azalması, Türkiye'nin eğitim sisteminde ciddi sorunlara yol açabilir. Nitelikli öğretmen adaylarının azalması, eğitim kalitesinin düşmesine ve eğitimde ciddi açıkların oluşmasına neden olabilir. Özellikle kırsal ve dezavantajlı bölgelerde eğitim kalitesinin daha da düşmesi riski, Millî Eğitim Bakanlığını acil çözümler bulmaya zorunlu kılacak.
Öğretmenlik mesleğinin itibarını yeniden kazanabilmesi için çeşitli stratejiler geliştirilmesi gerekiyor. Öğretmen adaylarına yönelik desteklerin artırılması ve mesleğin cazibesinin yeniden artırılması bu sürecin önemli bir parçası olacak. Ayrıca, öğretmenlik mesleğine yönelik kariyer fırsatlarının genişletilmesi ve mesleki tatminin artırılması, gençlerin öğretmenlik mesleğine olan ilgisini yeniden canlandırabilir.
Cinsiyet dağılımı gibi diğer faktörler de ilgi azalmasında rol oynuyor. Kadın adayların sayısındaki azalma ve erkek adayların oranındaki artış, öğretmenlik mesleğine olan ilginin değişen dinamiklerini yansıtıyor. Öğretmenlik mesleğinin geleceği için acil ve etkili adımlar atılmadığı takdirde, eğitim sisteminde daha büyük sorunlar ortaya çıkabilir.