Ücretli öğretmenler, Millî Eğitim Bakanlığı'na bağlı okullarda kadrolu öğretmenlerin dolduramadığı pozisyonlarda ders ücreti karşılığı çalışmaktadır. Bu öğretmenler başvurularını e-devlet üzerinden yapıyorlar. Ancak bu yıl, il ve ilçe milli eğitim müdürlerinin okullara gönderdiği yazıya göre, ücretli öğretmenler okul müdürleri tarafından belirli kriterlere göre puanlanacak.
Okul müdürlerinin yapacağı puanlama, öğretmenlerin performansını birçok açıdan değerlendiriyor. Performansından memnun kalınmayan öğretmenler, 2024/2025 eğitim-öğretim yılında görevlendirilirken bu sonuçlar dikkate alınacak. Değerlendirme kriterleri, öğretmenlerin mesleki uygunluğundan sınıf yönetimine kadar geniş bir yelpazeyi kapsıyor.
Değerlendirme kriterleri
Okul müdürleri, ücretli öğretmenleri şu kriterlere göre değerlendirecek:
- Öğretmenlik mesleğine uygunluğu
- Çevresi ile ilişkiler ve uyumu
- Öğrencileri sosyal, kültürel, sportif faaliyetler ile ulusal ve uluslararası proje yarışmalarına teşvik etme başarısı
- Okul kültürüne uyum ve katkı sağlama durumu
- Sınıf yönetimindeki başarısı
- Öğrencilere rehberlik yapma durumu
- Millî Eğitim Bakanlığı mevzuatı bilgisi, bağlılığı ve uygulaması
- Ortaya çıkan sonuçlara pratik ve akılcı çözüm üretme başarısı
- Kullandığı eşyanın bakım, koruma, tertip ve düzenini sağlama becerisi
- İşbirliği yapma ve değişen şartlara, görevlere uyum sağlama başarısı
- Görevi ile ilgili teknolojik imkanları kullanma becerisi
- Mesleki bilgisi ve uygulamaya yansıması
- Görevinin gerektirdiği faaliyetleri gerçekleştirme
- Görevini yapmadaki başarısı
- Kamu kaynaklarını kullanmada tasarrufa riayet
- Kişisel ve mesleki itibarını zedeleyici davranışlardan kaçınma
- Görevini benimseme ve sorumluluk alma özelliği
- Görevini yapmadaki isteklilik ve kendini yetiştirme hevesi
Değerlendirme kriterleri | Açıklama |
Mesleki Uygunluk | Öğretmenlik mesleğine uygunluğu |
İlişkiler ve Uyum | Çevresi ile ilişkiler ve uyumu |
Sosyal ve Kültürel Katkı | Öğrencileri etkinliklere teşvik etme |
Okul Kültürüne Katkı | Okul kültürüne uyum ve katkı sağlama |
Sınıf Yönetimi | Sınıf yönetimindeki başarısı |
Rehberlik | Öğrencilere rehberlik yapma durumu |
Mevzuat Bilgisi | MEB mevzuatına bağlılık ve uygulama |
Problem Çözme | Pratik ve akılcı çözüm üretme |
Eşya Kullanımı | Kullandığı eşyanın bakım ve düzeni |
İşbirliği ve Uyum | İşbirliği yapma ve görevlere uyum |
Teknolojik Yeterlilik | Teknolojik imkanları kullanma becerisi |
Mesleki Bilgi | Mesleki bilgisi ve uygulamaya yansıması |
Görev Faaliyetleri | Gereken faaliyetleri gerçekleştirme |
Görev Başarısı | Görevini yapmadaki başarısı |
Tasarruf | Kamu kaynaklarını kullanmada tasarruf |
İtibar | Kişisel ve mesleki itibarını koruma |
Sorumluluk ve İsteklilik | Görevini benimseme ve sorumluluk alma |
Performans değerlendirmesi sonucunda düşük puan alan ücretli öğretmenler, 2024/2025 eğitim-öğretim yılında görev alamayacak. Bu durum, öğretmenler arasında büyük bir endişe yaratıyor. Ancak Millî Eğitim Bakanlığı, bu adımın eğitim kalitesini artırmayı hedeflediğini belirtiyor.
Yeni performans değerlendirme sistemi eğitimde kaliteyi artırmayı amaçlayan bir adım olarak görülüyor. Ücretli öğretmenlerin performanslarının titizlikle değerlendirilmesi, hem öğrencilere daha kaliteli bir eğitim sunmayı hem de öğretmenlerin profesyonel gelişimini desteklemeyi hedefliyor. Ancak bu süreçte, öğretmenlerin endişeleri ve karşılaştıkları zorluklar da dikkate alınmalı.